Maak een keuze:
Zorggebruiker Zorgaanbieder Leverancier

Column: Wachten kan niet meer

26 maart 2020

‘Het zit er al jaren aan te komen, maar nu gaat het hard. Vanaf 1 juli heeft elke patiënt het recht op een digitaal afschrift van zijn medisch dossier. Ook patiënten in de eerste lijn. Maar zijn de zorgverleners er wel klaar voor?’, vraagt Marcel Heldoorn, manager digitale zorg van Patiëntenfederatie Nederland, zich af in zijn gastcolumn in De Eerstelijns.

‘Ik heb mijn twijfels. Het gaat ons niet snel genoeg. Wij zien nog steeds dat er ongelijkheid is tussen patiënt en zorgverlener. Ongelijkheid die zich ook laat zien in de spreekkamer. Maar in een gezonde samenwerking tussen patiënt en zorgverlener gaat het om gelijkwaardigheid. Om een gelijke (informatie) positie in het gesprek.’

‘Wat ik zie is dat patiënten steeds actiever bezig zijn. Met stappentellers, medicatieapps en zelfmonitoring bij diabetes of trombose, om maar eens iets te noemen. Zelf-gegenereerde gegevens komen straks rechtstreeks in een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) terecht. Daarvan komen er steeds meer beschikbaar, gelukkig met een MedMij-label voor veiligheid en betrouwbaarheid.’

‘Op de drempel naar 2020 vond de eerste uitwisseling tussen een apotheek en een PGO plaats. En het werkte zoals het bedacht was, dus PGO’s kunnen veilig communiceren met de dossiers die zorgverleners bijhouden. Een grote stap: veilige digitale uitwisseling naar de omgeving van de patiënt om te gebruiken voor meer regie over de gezondheid.’

‘De patiënt lijkt er klaar voor. En zorgverleners? Zijn zij al bezig met de voorbereidingen? Kan hun HIS straks praten met PGO’s van patiënten? Ik zeg tegen de hele eerste lijn: wachten kan niet meer. ‘

Benieuwd naar de hele column? Lees ‘m hier

Delen