Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen van zorggebruikers zijn: Wat is MedMij, wat is een PGO, hoe zit het met mijn privacy…? Op deze pagina vind je de antwoorden op deze en andere vragen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar het PGO-informatiepunt. Het e-mailadres staat onderaan op deze website. Je kunt ook (gratis) bellen naar 085-303 4959 en chatten. Heb je vragen over de PGO die je gebruikt? Neem dan contact op met je PGO-leverancier. Die contactinformatie vind je in je PGO.

Veelgestelde vragen zorggebruikers

Over MedMij en het MedMij-label

Veelgestelde vragen zorggebruikers
Wat is MedMij?
Een veilige, digitale verbinding tussen jouw persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) en je huisarts, ziekenhuis of therapeut is belangrijk. Stichting MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label houden zich aan deze regels. Via MedMij kun je op een veilige manier een kopie van je medische gegevens in je PGO zetten.
Wat houdt het MedMij-label in?
Als organisaties voldoen aan de strenge regels voor veilige gegevensuitwisseling van MedMij, dan mogen zij het MedMij-label gebruiken. Je komt het label tegen in persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) en bij zorgverleners zoals je huisarts. Als je het label ziet, weet je dat jouw medische gegevens daar veilig en betrouwbaar uitgewisseld kunnen worden volgens de hoge eisen van MedMij. Hier vind je een actueel overzicht van alle PGO’s met een MedMij-label. Kijk ook op pgo.nl voor meer informatie over persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO's).
Hoe is MedMij ontstaan?
MedMij is ontstaan als programma bij Patiëntenfederatie Nederland om te zorgen voor veilige en betrouwbare uitwisseling van medische gegevens via een PGO. In 2018 werd MedMij een stichting. Als stichting kan MedMij onafhankelijk besluiten of een PGO-leverancier of IT-leverancier van de zorgverlener MedMij-deelnemer mag worden. Hiervoor moeten partijen zich houden aan de strenge regels van MedMij. De stichting sluit met alle deelnemers een overeenkomst af en we treden op als een deelnemer zich niet aan de afspraken houdt.
Wie betaalt MedMij?
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) betalen MedMij. En als stichting besluiten we onafhankelijk of een partij mag toetreden.

Over persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO's)

Veelgestelde vragen zorggebruikers
Wat is een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)?
Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een app of een website waarin jijzelf jouw gezondheidsgegevens kunt verzamelen. Bijvoorbeeld informatie over wat je eet, hoeveel je sport of hoelang je slaapt. Je kunt ook verschillende medische gegevens van onder meer de huisarts of het ziekenhuis in je PGO ophalen. Dat gebeurt via MedMij. Lees voor toelichting hierover ook de veelgestelde vragen onder de kop Over MedMij en het MedMij-label. Medische gegevens die je op kunt halen zijn bijvoorbeeld je bloedgroep, de medicijnen die je gebruikt, labuitslagen, gespreksverslagen en in sommige PGO's is het ook mogelijk documenten uit te wisselen naar je zorgverlener. Kijk op PGO.nl voor meer informatie over persoonlijke gezondheidsomgevingen.
Is MedMij een PGO?
Nee. Stichting MedMij heeft de regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van medische gegevens in PGO’s. De PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label moeten zich aan deze regels houden. PGO's zelf worden dus niet ontwikkeld door MedMij maar door IT-leveranciers. Lees voor toelichting ook de veel gestelde vragen onder de rubriek Over MedMij en het MedMij-label.
Er zijn meerdere PGO’s met MedMij-label: wat is het verschil tussen die PGO’s?
Je kunt als zorggebruiker kiezen uit 17 PGO’s met MedMij-label waarmee je jouw medische gegevens op kunt halen. Bij de huisarts, het ziekenhuis of een GGZ-instelling. De manier waarop de informatie getoond wordt verschilt per PGO. Ook hebben PGO’s extra functies die van elkaar verschillen, zoals het toevoegen van bloeddrukmetingen, de resultaten uit je stappenteller of het bijhouden van een dagboek over je gezondheid. De keuze is divers en je kiest uiteindelijk degene die het beste bij je past. Heb je nog geen PGO, kies er één op Digitale Zorggids.
Zijn er verschillen tussen een patiëntenportaal en een PGO?
Ja, er zijn verschillen tussen een patiëntenportaal en een PGO. Een patiëntenportaal is een gezondheidsomgeving van één zorgverlener. Hier staat alleen informatie in van die ene zorgverlener waar jij voor een afspraak en/of behandeling bent geweest. Vaak heb je dan ook meerdere patiëntenportalen zoals van je ziekenhuis én je huisarts. Hierdoor staat je informatie verspreid opgeslagen. In een PGO verzamel je de gegevens die al die verschillende zorgverleners van jou hebben in één omgeving. Je kunt die gegevens zelf beheren en delen. Of en met wie je je gegevens deelt, bepaal jij zelf. Meer weten hierover? Bekijk deze video voor toelichting.
Bij welk zorgaanbieders kan ik medische gegevens ophalen?
Op dit moment kun je je medische gegevens bij de meeste huisartsen, klinieken, ziekenhuizen en GGZ-instellingen in Nederland in je persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) zetten. Denk aan gegevens over je bloeduitslagen, je medicijnen, documenten, verwijzingen, informatie over je ziektebeeld en/of allergieën.
Welke gegevens uit mijn medisch dossier bij de huisarts kan ik inzien via mijn PGO?
Bij ongeveer 97% van alle huisartsen kun je je medische gegevens en bepaalde documenten ophalen in een PGO. Het gaat hierbij om een deel van je dossier. Bijvoorbeeld informatie die je arts heeft opgeschreven over je klachten. Of over een ziekte die is behandeld. En ook vind je een overzicht van de medicijnen die je gebruikt of de verwijsbrieven naar een specialist. In een uitgebreid artikel op PGO.nl kun je lezen welke gegevens je nog meer kunt inzien in een PGO. Kijk op: Artikel op PGO.nl
Welke gegevens uit mijn medisch dossier van het ziekenhuis kan ik inzien in mijn PGO?
Bij bijna 90% van de Nederlandse klinieken en ziekenhuizen waar je als patiënt jouw medische gegevens kunt ophalen in je PGO. De procedure voor het ophalen van die gegevens is dezelfde als die voor de huisarts. Na inloggen en authenticatie verzamel je een kopie van je basisgegevens, labuitslagen en documenten zoals afspraken met specialisten. Welke gegevens en documenten er precies te vinden zijn, lees je in een artikel op PGO.nl. Kijk op PGO.nl
Welke gegevens uit mijn medisch dossier bij de huisarts kan ik inzien via mijn PGO?
Bij ongeveer 97% van alle huisartsen kun je je medische gegevens en bepaalde documenten ophalen in een PGO. Het gaat hierbij om een deel van je dossier. Bijvoorbeeld informatie die je arts heeft opgeschreven over je klachten. Of over een ziekte die is behandeld. En ook vind je een overzicht van de medicijnen die je gebruikt of de verwijsbrieven naar een specialist. In een uitgebreid artikel op PGO.nl kun je lezen welke gegevens je nog meer kunt inzien in een PGO. Kijk op: Artikel op PGO.nl
Wat betekent het voor mijn zorgverlener(s) als ik van PGO wissel?
Niets. Jij kiest de PGO die bij jou past. En je mag ook wisselen van PGO. Als je overstapt naar een andere PGO met MedMij-label, merkt je zorgverlener daar niets van.
Heb ik recht op alle gegevens uit het zorginformatiesysteem?
Zorgverleners zijn wettelijk verplicht om jouw medisch dossier met je te delen, maar niet alle gegevens die in het systeem staan. Persoonlijke werkaantekeningen bijvoorbeeld niet.
Kan ik zelf gegevens toevoegen aan of verwijderen uit mijn medische dossier?
Nee, dat is niet mogelijk. Jouw medische gegevens zijn vastgelegd in het systeem in de computer. Alleen jouw zorgverlener kan het medisch dossier aanpassen.
Van wie zijn de gegevens in mijn PGO?
De gegevens in je PGO zijn jouw eigendom. Let wel: het is jouw eigen verantwoordelijkheid hoe je hiermee omgaat en met wie je jouw gegevens deelt.
Waar kan ik terecht met vragen over PGO's?
Kijk voor meer informatie en veelgestelde vragen op PGO.nl. Staat je vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar het PGO-informatiepunt. Je kunt ook (gratis) bellen naar 085-303 4959, en chatten.

Over veiligheid en privacy

Veelgestelde vragen zorggebruikers
Hoe veilig is het gebruik van PGO's?
Als een PGO een MedMij-label heeft, kun je er zeker van zijn dat je daar veilig je gegevens kunt ophalen. Een MedMij-label wordt niet zomaar gegeven. Een PGO moet zich namelijk houden aan de afspraken die in het MedMij Afsprakenstelsel staan beschreven. Het zijn onder meer strenge regels voor privacy en beveiliging van informatie. En dat is maar goed ook. Want in een PGO verzamel je privacygevoelige gegevens. Denk aan medicijngebruik en labuitslagen. Lees meer over de MedMij-afspraken in de factsheet Veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling via MedMij.
Hoe haal ik veilig mijn medische gegevens in mijn PGO op?
Als je met je PGO gegevens wilt ophalen bij bijvoorbeeld je huisarts, moet je DigiD gebruiken. De reden hiervoor is dat het om gevoelige en persoonlijke informatie gaat. En met DigiD weet de huisarts zeker dat jij het bent die jouw medische gegevens opvraagt. Bij de eerste keer ophalen van je medische gegevens via DigiD moet je eerst een ID-bewijs scannen. Dit wordt een ID-check genoemd. Bij elke volgende inlogactie gebruik je alleen de Digid-app. Zie voor een uitgebreide toelichting de volgende veelgestelde vraag.
Waarom moet ik een ID-check doen als ik mijn medische gegevens wil ophalen in mijn PGO?
De overheid stelt hoge eisen aan het veilig en betrouwbaar uitwisselen van medische gegevens omdat het over gevoelige en/of persoonlijke informatie gaat. Daarom moeten PGO-gebruikers zich voordat ze gegevens kunnen ophalen eerst identificeren via DigiD. Dit doe je via de DigiD-app en vervolgens met een ID-check. Bij de ID-check scan je jouw identiteitsbewijs (ID-kaart, rijbewijs of paspoort) met de speciale lezer in je smartphone. Heeft jouw smartphone geen NFC-lezer, kijk dan op Digid.nl voor een oplossing. Na het scannen kun je veilig jouw medische gegevens ophalen in je PGO. Bij elke volgende inlogactie gebruik je alleen je Digid-app Meer informatie over de inlogmethodes vind je op DigiD.nl. Kom je er niet uit, neem dan contact op met het PGO-informatiepunt via pgo@helpdeskdigitalezorg.nl.
Het lukt niet om mijn ID-bewijs (bijvoorbeeld rijbewijs) te scannen in de DigiD-app. Wat moet ik doen?
Als het niet lukt om je ID-bewijs te scannen dan kun je de tips op de website van DigiD bekijken. Of bel naar de DigiHulplijn: 0800 1508 (gratis). Deze is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur.
Kunnen anderen meekijken in mijn PGO?
Nee. Een PGO is helemaal van jou. Niemand kan er in kijken. Tenzij jij dat zelf wilt. In sommige PGO’s kun je iemand machtigen om namens jou je gegevens te verzamelen, in te zien of te delen. Bijvoorbeeld een mantelzorger. Die moet je dan wel eerst machtigen. Op DigiD.nl zie je hoe je dat doet.
Kan ik als ouder in de PGO van mijn kind?
In juridische termen heten ouders/verzorgers ouderlijk gezaghebbenden. Voor hen geldt: • Een ouderlijk gezaghebbende kan een PGO aanmaken voor een kind van 0-12 jaar, maar nog niet de medische gegevens van het kind ophalen bij de zorgverlener in de PGO. • Een kind van 12 tot 16 jaar kan zelf een PGO aanmaken, maar heeft hiervoor toestemming nodig van de ouderlijk gezaghebbende. Daarna kan het kind gegevens ophalen in de PGO. • Een kind van 16 jaar en ouder kan zelf een PGO aanmaken zonder toestemming van de ouderlijk gezaghebbende. Het kind kan dan zelf ook gegevens ophalen. Wanneer ouders toestemming krijgen van het kind, kunnen de ouders de gegevens van het kind inzien in de PGO.
Kan mijn zorgverzekeraar in mijn PGO kijken?
Nee. Een PGO met MedMij-label is alleen toegankelijk voor jou. Een PGO is een app of website die helemaal van jouzelf is. Jij beslist zelf of en met wie je jouw gegevens wilt delen. Let op: dit is wel jouw eigen verantwoordelijkheid.
Als ik betrokken raak bij een verkeersongeluk, mag de politie dan zomaar in mijn telefoon naar mijn medische gegevens kijken?
Nee, dat mag niet. Soms mag een agent kijken of je je smartphone hebt gebruikt tijdens het rijden, maar hij mag dan niet zomaar lezen wát er er op je telefoon staat.
Hoelang blijven mijn gegevens zichtbaar in mijn PGO?
Je gegevens blijven zichtbaar zolang je de PGO wilt gebruiken. Dit kan vanaf het moment van ingebruikname levenslang zijn. Je kan uiteraard ook zelf je gegevens wissen in de PGO. En als je helemaal stopt met de PGO, wat in feite betekent dat je de overeenkomst met de PGO-leverancier eindigt, worden alle gegevens ook gewist. Per PGO-leverancier kan het verschillen hoelang de gegevens bewaard blijven. Dit kun je aan jouw PGO-leverancier vragen, de meeste PGO's hebben een helpdesk.
Kunnen zorgaanbieders via MedMij informatie delen met andere zorgaanbieders?
Nee, zorgaanbieders kunnen onderling geen informatie uitwisselen via MedMij. Uitwisseling via MedMij is alleen tussen jou en je zorgaanbieder(s).
Waar bewaart mijn PGO-leverancier mijn gegevens?
Dat hangt af van de PGO-leverancier, iedere leverancier kan dat net even op een andere manier doen. Je kunt er echter zeker van zijn dat je gegevens veilig bewaard worden. De PGO-leverancier moet namelijk voldoen aan de eisen die MedMij stelt. Heb je hier vragen over, stel die dan aan je PGO-leverancier.
Wat gebeurt er met de gegevens in mijn PGO als ik overlijd?
In sommige PGO’s kun je iemand machtigen, zodat hij of zij in jouw PGO kan bij overlijden. Bijvoorbeeld een mantelzorger, familielid of goede vriend. Deze machtiging moet wel bij leven worden afgegeven. Iemand machtigen doe je met DigiD. Lees op Digid.nl hoe je dat doet.
Mag een PGO-leverancier (medische) gegevens in mijn PGO doorverkopen?
Nee, dat is verboden. Als jouw PGO-leverancier een MedMij-label heeft, mag hij jouw gegevens niet inzien en ook niet verkopen. Dat staat duidelijk beschreven in de overeenkomst die we met elke MedMij-deelnemer afsluiten. Het is iedere deelnemer uitdrukkelijk verboden om gegevens over de gebruiker van de PGO te verkopen.
Mag mijn PGO-leverancier in zijn toestemmingsverklaring een brede toestemming opnemen (direct informed consent)?
Nee, dat mag niet. Met een zogenaamde ‘brede toestemming’ zou jouw PGO-leverancier jouw persoonlijke gezondheidsgegevens mogen gebruiken. En dat mag niet. Jouw PGO-leverancier mag jouw gegevens alléén uitwisselen als jij daar zelf specifiek toestemming voor hebt gegeven. Bovendien moet de leverancier dat kunnen aantonen. Als je als PGO-gebruiker alleen met JA of NEE kunt antwoorden, is dit volgens ons juridisch gezien geen toestemming. Want je wordt dan gedwongen om JA te antwoorden om de PGO te kunnen gebruiken. Kortom, het delen en gebruiken van jouw persoonsgegevens, dus brede toestemming, mag niet zomaar. Je moet hierover duidelijk en expliciet geïnformeerd worden. Verder moet je je toestemming zonder dwang kunnen geven, én je kunt je toestemming op elk moment weer intrekken.
Hoe controleert MedMij of PGO-leveranciers zich aan de afspraken houden?
MedMij controleert PGO-leveranciers nadat we signalen binnenkrijgen dat een leverancier zich misschien niet aan de afspraken houdt. Zo’n signaal kun jij ook aan ons doorgeven, via info@medmij.nl. In eerste instantie gaan we in overleg met de PGO-leverancier. Als dat niet voldoende oplevert, kan het zijn dat we onze ‘Nalevingsprocedure’ gaan starten. Informatie over die procedure vind je in het MedMij Afsprakenstelsel.
Zijn er wel eens PGO's met MedMij-label gehackt?
Nee, dit is niet het geval.
Als er een vermoeden is dat een PGO met MedMij-label is gehackt of dat er gegevens zijn gelekt, wat dan?
Bij een dergelijk vermoeden moet de PGO-leverancier dit meteen melden bij Stichting MedMij én bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als we zo’n melding ontvangen, moeten wij ons Nalevingsbeleid volgen. Hierin staat precies beschreven wat Stichting MedMij moet doen als zo'n vermoeden bestaat.
Slaat de PGO-leverancier medische gegevens op?
Ja. In de PGO zet je een kopie van je medisch dossier bij je zorgverlener(s). Maar: je PGO-leverancier kan je gegevens niet inzien.
Hoe weet je of er nieuwe medische informatie over jou beschikbaar is?
Na een bezoek aan jouw zorgverlener kun je de gegevens die hij heeft toegevoegd in jouw dossier, ook weer toevoegen aan je PGO. Dat toevoegen gaat niet automatisch. Je moet je weer aanmelden in je PGO en vervolgens met DigiD de nieuwe medische informatie ophalen. Van sommige zorgverleners krijg je een melding als er nieuwe informatie over jou klaarstaat, bij andere weer niet. Dit verschilt per zorgverlener en het systeem dat deze gebruikt.
Hoe weet ik zeker dat mijn PGO-leverancier mijn gegevens verwijdert, als ik bij deze leverancier wegga?
De PGO-leverancier moet zich houden aan de AVG-wet, ook wel de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) genoemd. In deze wet is geregeld dat wanneer je jouw PGO opzegt, de leverancier ervan jouw gegevens moet verwijderen uit zijn systeem. Uiteraard is dit recht ook goed geregeld in de overeenkomst die Stichting MedMij met iedere PGO-leverancier heeft afgesloten.
Mijn PGO-leverancier heeft geen overeenkomst meer met MedMij. Mag hij de PGO aan mij als gebruiker blijven aanbieden?
Ja, de PGO-leverancier mag dat blijven aanbieden. Maar hij moet direct (of: zo snel als mogelijk) stoppen met alle MedMij-activiteiten en -uitingen in de PGO. De PGO-leverancier en MedMij maken hier afspraken over in een beëindigingsgesprek. Daarnaast moet de PGO-leverancier jou als gebruiker daarover informeren. Let op: je kunt nadat de PGO stopt als MedMij-deelnemer geen medische gegevens meer ophalen bij jouw zorgverleners. Stopt jouw PGO-leverancier helemaal met het aanbieden van zijn PGO? Dan informeert hij je hierover.
De PGO-leverancier wil zijn PGO verkopen. Wat gebeurt er met mijn medische gegevens?
De PGO-leverancier mag zijn PGO alleen verkopen aan een andere partij die ook een PGO met MedMij-label heeft. Is dat (nog) niet het geval? Dan mogen jouw medische gegevens niet worden overgedragen. Hij moet in dit geval de gegevens in zijn systemen wissen. Lees voor een uitgebreider antwoord de volgende veelgestelde vraag.
Hoe zorgt MedMij ervoor dat mijn persoonlijke (medische) gegevens niet in verkeerde handen terechtkomen?
Voor elke PGO-leverancier geldt het volgende: - het (door)verkopen van dit soort gegevens is bij wet ten strengste verboden; - door ondertekening van een zogenaamde Deelnemersovereenkomst met MedMij gaat de leverancier akkoord met onze regels en afspraken. Eén van deze afspraken is tevens dat ze de medische gegevens in jouw PGO niet mogen verkopen. - de leverancier heeft een 7510-certificaat (Informatiebeveiliging in de zorg - register NEN 7510). Dit certificaat krijg je alleen als je voldoet aan strenge privacyregels. Dit wordt elk jaar opnieuw gecontroleerd door een onafhankelijke organisatie.